na Radeč

Teprve na druhý pokus dobýváme Radeč u Rokycan. Na podzim minulého roku nám výlet pokazilo počasí, tak se akce vyhlásila na jaro, když už je počasí většinou hezké, ale zrovna sobota 20. 4. 2013 byla nejchladnější za posledních 14 dní. Jaro, se letos jaksi nedostavilo, ale i tak jsme si ve skupině 8 bikerů mlhavou, lehce deštivou sobotu náležitě užili. Vedoucí „pančelka“ Burajda měla trasu pěkně připravenou, na nádraží v Rokycanech v 9:30 nám rozdala info k akci a po příjezdu vlaku od Prahy ve kterém byla wíla s Valdekem jsme už nasedli na kola a jelo se do přírodního parku Radeč. Zastavujeme na náměstí, fotíme morový sloup, začíná lehce pršet, teplota 9°C. Borecký rybník s vodopády, další fotící zastávka, pak už lehce bahnitá cesta, bahna neustále přibývá. Stará asfaltka k hřebeni pomalu stoupá, proti nám se řítí několik barevných trabantů, dokonce jeden veze i obytný exemplář, nestíháme auta vyfotit, ale prý mají někde v okolí tradičný sraz. Pěknou lesní cestou stoupáme k vrcholu, na samotný skalní hřeben, kde jsou zbytky hradu Mitrvald už musíme po cestě plné kořenů a kamenů. Na hradě je zrovna doba oběda, tak doplníme energii, do okolí není díky mlze vidět. Na další vrchol Brno se nikomu nechce, prý je tam jen TV vysílač. Sjíždíme tedy dolů, z mraků nad námi začíná lehce pršet. Po krátkém dohadování jestli po žluté značce nebo neznačené cestě vjíždíme na další dnešní zastávku Hradiště Březina, celé hradiště bylo chráněno kamennými valy, až 5 metrů vysokými. Na Hradišti je altánek, ve kterém posvačíme od bicana makové buchty, výhledy jsou nám bohužel zapovězeny, ale za jasného počasí je prý vidět daleko.
Krásnou lesní cestou sjíždíme k zámku Březina pro Jáchyma ze Šternberka, ho v empírovém slohu počátkem 19. století postavil neznámý stavitel. Zámek zdědil bratr Kašpar Maria Šternberk, který v zámku soustředil přírodovědecké sbírky ze svých cest a vybudoval park s exotickými rostlinami. Bylo zde lesnické učiliště, tak je park, dodnes velmi dobře zachovám, v současné době patří zámek i park opět rodu Šternberků. Lesem a dosti bahnitou cestou přijíždíme na hrad Březina, který byl pustý už v roce 1661, ale Kašpar ze Šternberka jej dal přebudovat na altán, který je v současné době zrekonstruovaný a slouží jako koncertní sál. Přijíždíme k obci Osek, kde na vyvýšenině jsou zbytky letohrádku Kymýk. Také jej nechali postavit Šternberkové pro své hosty. Pod letohrádkem je rybník Karásek. Také nás zaujal starý židovský hřbitov se zachovalými náhrobními kameny. Opět začíná pršet, teplota klesla na 4°C, po silnici sjíždíme zpět do Rokycan, kde je plánovaný pozdní oběd. Kola uskladňujeme v tanečním sále, sebe usazujeme v restauraci. Při návratu k nádraží ještě fotíme rozkvetlé stromy na náměstí, kterých jsme si dopoledne nevšimli, u nádraží se loučíme, každý jede svým směrem. My zůstáváme do zítra, a protože neprší, tak ještě jedeme dokončit dnešní plánovanou trasu. Podél tratě směr Plzeň a místní cyklostezce se dostaneme k vodní nádrži Klabava, po sypané hrázi přejedeme na druhou stranu a lesní opět bahnitou cestou stoupáme po žluté značce k poutní kapli Navštívení Panny Marie na Vršíčku. Kaple byla postavena v roce 1744 a jako poutní kostel vznikla na ochranu Rokycan před morovými epidemiemi, které se městu, na přelomu 17. a 18. století vyhnuly. Kostelík je nově opravený a stojí na nepřehlédnutelném místě a je dobře vidět i z dálnice D5. Večer ještě navštívíme místní malý pivovar U Stočesů, kde mají výborné pivo i jídlo. V neděli se probouzíme do sluncem projasněného dne, a i když je vzduch po ránu chladný, odpolední teploty stoupnou na téměř letní. Popojedeme do Berouna a jedeme vyzkoušet novou cyklostezku podél Berouny do Nížbora. Na oběd je ještě brzy, tak vyjedeme k zámku a vyhříváme se na nádvoří na sluníčku. Po obědě v místní jediné restauraci za mostem po nás ostatní cyklisté divně pokukují, naše zabahněná kola přitahují pozornost, proto je namáčíme u jezu v řece a po stezce se vracíme zpět do Berouna, nakládáme kola a jedeme domů. sobota 47 km, neděle 21 km